13 januar 2011

Hyldest til den danske husmoder

Jeg har nu fulgt et par blogs og via dem set endnu flere. Jeg kom til at filosofere over hvordan disse blogs er blevet så stor en del af nettet og min dagligdag.
De blogs jeg følger er primært piger og kvinder som jeg. Vi er nok mange der sysler med håndarbejde, men mere end det. Vi ikke bare sysler, vi bruger det i vores dagligdag, vi laver husflid til vores børn, mænd, husdyr og til os selv. Baggrunden er mange, nogen gør det selv af økonomiske grunde, andre for fornøjelsen og selvtilfredsstillelse. Det er da også en enorm tilfredsstillelse at se det færdige projekt, vide hvor meget man har investeret i det, og det vil man da helt naturligt gerne dele med andre, vel og mærke andre der sætter pris på det, og som ved hvad det betyder for os.
Der ligger en hel del redebyggeri i det for mit vedkommende. Samtidigt nærer jeg et lille hemmeligt ønske om at være selvforsynede, leve som "bonderøven", dyrke mine egne grønsager, og lave mit eget garn- direkte fra fåret, med børnene løbende omkring benene i kartoffelrækkerne, med syltetøj (af egen produktion) om munden og solbrændte æblekinder.
I erkendelse af at dette bare ikke bliver min virkelighed, har jeg kastet mig over mere overskuelige projekter, hvor jeg i mikro-målestok kan være selvforsynede med børnetøj i strik og stof, og enkelte interiør-ting, som sofapuder og nye gardiner....
Da var det at det slog mig, jeg er jo HUSMOR.
Efter jeg har haft tid til at fordøje den indsigt, og gjort op med alle mine fordomme og skræmmebilleder af husmoderen, må jeg bare sige at jeg er fandens stolt over at være husmor.
For hvad er en husmor i dag, blot en kvinde, som jeg, der stræber efter at familien fungerer godt i hverdagen, at vi er glade, og får så meget ud af livet som vi overhovedet kan, med hinanden... sammen.
Jeg elsker min familie og tager hermed opgaven som husmor, dog med et moderne tilsnit.... som alle Jer derude.
Tak fordi I er med til at danne den sejeste, moderne husmoderforening i cyberspace.

2 kommentarer:

  1. Godt skrevet...det er nemlig slet ikke så skidt at være husmor...i en moderne udgave:) Glæder mig til at følge din blog.

    SvarSlet
  2. Du er meget velkommen :)

    SvarSlet