23 maj 2011

Dejligt at nogen har overskud

Take your time. Billede lånt her.
Sad lige og kiggede regionale nyheder. Vi århusianere får jo snart et nyt pejlemærke. Jeg har fulgt lidt med, når jeg har kørt forbi kunstmuseet AROS.  Værket er skabt af den meget dygtige, islandske kunstner Olafur Eliasson.
Det bliver virkeligt spektakulært, ingen tvivl om det. Men jeg kan alligevel ikke lade være med at hæfte mig ved prisen. De nævner flere beløb i indslaget, men omkring 60 mill. kommer det til at koste.  Som ansat ved at stort århusiansk sygehus, og med den indsigt det medfører kan jeg ikke lade være at tænke på hvad man kan købe for 60 mill. danske kroner. Sidste år skulle vi spare, vistnok i omegnen af 45 mill. på sygehusene i region Midt. Der var mange der mistede deres job, og når jeg tænker på ventelisterne, må mange danskere nok se lidt længere ud i fremtiden efter behandling.
Jeg ved godt at det ikke er den samme kasse, men er det ikke bare lidt for luksus-agtigt at smide 60 mill. efter et kunstværk på taget af et kunstmuseum, lige midt i en verdensomspændende finanskrise?Uanset hvor pengene kommer fra.
Misforstå mig ikke, jeg elsker kunst. Jeg ved også godt at gennem alle tider har kunsten haft kronede dage i krisetider. Vi mennesker vil underholdes, og især når pengene er små i samfundet, har vi brug for den eskapisme der ligger i kunsten.
Hvad ville du bruge 60 mill. til???

2 kommentarer: