05 november 2012

Jeg er en af de heldige bloggere, der var inviteret til at fejre Karolines køkken 50 års fødselsdag. I lørdags tog jeg så afsted til fødselsdagfest, uden egentlig at vide hvad jeg skulle forvente.

Jeg blev dog glædeligt overrasket, det blev en rigtig hyggelig dag, hvor vi blev forkælet med lækkert mad og drikke.

Til en rigtig fødselsdag serveres der selvfølgelig boller og lagkage. Her i en udgave med æbler og knasende karamel. Dejligt frisk alternativ til en tung lagkage med creme.


Bag det fint dækkede bord ses Karolines køkken, hvor nye opskrifter bliver til, og gamle opskrifter afprøves og rettes til, så de lever op til vore dages krav til f.eks. næringsindhold, og især fedt indhold.
Tove Færch, som står for Karolines køkken i dag, fortalte om Karolines køkken, før og nu.
De fleste kender vist Karolines køkken, jeg er vokset op med opskrifter fra opskrift bøgerne, som dengang blev husstandsomdelt som led i et fremstød for at bruge mere fløde og smør (hvilket opskrifterne fra dengang bærer præg af).
Min mor har brugt bøgerne så langt tilbage jeg husker. Og da jeg flyttede hjemmefra, forærede min mor mig alle Karoline bøgerne, og de er blevet brugt flittigt.


Efter at have hørt om Karolines historie, var det rigtig spændende at høre lidt om hvad fremtiden byder på indenfor fødevarer.
Fremtidsforsker Birthe Linddal, gav hendes bud på fremtiden, og hvad vi skal spise i fremtiden.
Især var det meget spændende, at høre om de helt nye fødevarer, i vores del af verden, der kommer frem som nye næringskilder. Bla. er insekter en helt ny måde at indtage proteiner på.
se mere her :
KLIK HER og køb dine egne insekter. Hvis det er første gang, kan du jo starte med de chokolade overtrukne :)

I pausen kunne vi nyde denne sparkling mælkedrik. Den var meget overraskende boblende, frisk og let krydret med frisk mynte (tror jeg).

Skøn, veltillavet middag, enebærgryde og bagt kartoffelmos med hasselnødder mm. Ved siden af ses  sprængt andebryst med b.la rodfrugter og brombær. Meget lækkert.
Forretten var selvfølgelig også fra Karoline, bestående af bl.a. fisk. 


 Efterfølgende var der forskellige oste og marcipan is, kaffe og Sarah Bernhart kager.



Efter en dejlig dag, som blev til aften, var jeg mæt af den dejlige mad, men også mæt af indtryk og inspiration.
Som om vi ikke var blevet forkælet nok, fik vi en stor goodie bag med hjem som indholdte masser af dejlige produkter fra Karoline, men også den fine jubilæums kogebog. Kommer helt sikkert til at bliver brugt herhjemme, for den indeholder så mange lækre retter.
Der er også lidt historie og billeder fra de 50 år Karoline har været aktive, med at præsenterer danskerne for de mange fine produkter der produceres  landmændenes egen mejeri sammenslutning.

Herunder ses Karolines eget svar på Cult pigerne, i vores dejlige by Aarhus.

Man kan se meget mere i bogen, og afprøve nogle af de originale opskrifter i opdateret udgave.


Goodie bag pakket ud da jeg kom hjem.



 Disse var også med, og dem glæder jeg mig meget til at få prøvet af.

Det var et rigtig godt arrangement Karolines køkken og Lahme havde fået skruet sammen. Jeg synes det er helt i Karolines køkkens ånd. Hvor bøgerne før i tiden blev omdelt til alle husstande, bliver budskabet nu udbredt via de kanaler der er oppe i tiden. Jeg synes det er en god måde at nå ud til os moderne husmødre. Jeg vil bestemt ikke betænke mig ved at deltage i andre lign. arrangementer en anden gang, hvis jeg får muligheden.

2 kommentarer:

  1. Helt enig i alt:-) Supergodt arrangement, som jeg også er med på en anden gang- og tak for lift forresten!

    SvarSlet
  2. ØØØJ hvor er jeg ærgerlig over at jeg ikke kunne komme. Det lyder SÅ godt :)

    SvarSlet